Popis jednotlivých zastavení

30.10.2014 11:28

Na konečné zastávce autobusu č. 10 se vydáme po Libušině ulici směrem, kterým jsme přijeli, tedy ven z města, směrem na Bystrovany. Můžeme jít po asfaltovém chodníku pod stromy, nebo projít přímo k řece Bystřičce na pěšinu podél břehu proti proudu řeky. Asi po 150 metrech přijdeme k mostu.

1. zastavení: U mostu

Přejdeme silnici, zůstaneme na stejném břehu, (po mostě přes řeku přecházet nebudeme) a budeme dále pokračovat po asfaltové cyklostezce směrem na Bystrovany.  Na prvních 10 metrech zvládneme klesání z náspu a pak již prakticky po rovině (či velmi mírně do kopce) stále podél řeky pod vzrostlými, místy snad staletými stromy. Po obou stranách stezku, která má šířku něco málo přes 2 metry, obklopují keře a stromy, po stezce se čile prohánějí cyklisté. Dbejte osobní bezpečnosti.

2. zastavení: Splav

Asi po 200 metrech přijdeme ke splavu. Zde je možné se zastavit a pozorovat řeku.

3. zastavení: Pamětní místo padlým americkým letcům

Po dalších asi 200 metrech dojdeme k pamětnímu místu padlým americkým letcům, kteří zde byli sestřeleni 18. prosince 1944 německými stíhači. Na pamětní desce jsou uvedeny podrobnosti o válečné události. Letci zahynuli při pádu bombardéru Boeing B-17G napadeného německými stíhači. Svaz bombardérů směřoval ze základny v Itálii do oblasti Horního Slezska s cílem zničit továrny na výrobu syntetického benzínu.

Lze si zde odpočinout na lavičce pod vysokým topolem.

Zde cyklostezka podél břehu končí, esovitě se zatočí a pokračuje ve směru širší asfaltovou cestou. Po levé straně se vynoří pohled na bystrovanský fort (Fort IV.), kdysi součást prstencového opevnění města Olomouce. Je možné k němu dojít polní cestou odbočující kolmo doleva po cca 70 metrech. Pevnost je však pro návštěvníky uzavřena.

Cesta pokračuje 200 metrů lesíkem, který lemuje břeh Bystřičky, pak se z něj vynoří a po levé straně objeví široký výhled do polí, na horizontu lemovaný hřebeny Nízkého Jeseníku, přesněji Radíkovské vrchoviny s dominantou baziliky Navštívení Panny Marie na Sv. Kopečku. Po pravé straně míjíme zahrádky. Po asi 400 metrech cestu překříží silnice do Bukovan, pokračujeme dále ve směru a po chvíli dojdeme do obce Bystrovany.

4. zastavení: Hospůdka U Sklenářů

Na rohu ulic Na čtvrtkách a Budovcova žlutým štítem s logem Holba láká kolemjdoucí Hospůdka U Sklenáře. V letním období je k dispozici příjemná zahrádka.

5. zastavení: Rozcestí

Pokračujeme dále ve směru, a pokud již máme naspěch, odbočíme na rozcestí doprava po ulici U Zastávky. Po asi 100 metrech přejdeme most přes Bystřičku a za zatáčkou doprava se vynoří zastávka busu č. 15, který nás zaveze na hlavní nádraží.

Pokud ale nespěcháte, na rozcestí se dejte rovně a po 50 metrech za zatáčkou se ocitnete na vkusně opravené a udržované návsi Bystrovan – ul. Jeseniova.

6. zastavení: Náves

Uprostřed návsi se vyjímá kaple Sv.  Bartoloměje z roku 1887, před kterou se nachází kamenný kříž. Na vydlážděném prostranství před kaplí je moderní kašna z roku 2009 a možná vás zláká i lavička k posezení.

Z pamětihodností Bystrovan stojí ještě za zmínku pomník obětem světových válek v parčíku u Malátovy ulice. Pokud již pomýšlíme na návrat zpět, vrátíme se na rozcestí, dáme se doleva po ulici U Zastávky (viz výše).