Z Bělidel do Bystrovan: Podél Bystřičky za město

Foto: © Tereza Hrubá

Obec Bělidla, od r. 1919 městská část Olomouce, se sedmi stovkami obyvateli se nalézá v severovýchodní části města, na pravém břehu řeky Bystřice. Úzké uličky s přízemními domky dávají této části Olomouce ráz pěkné předměstské vesnice a při toulkách vám většina názvů uliček připomene české dějiny. Jsou tu ulice Libušina, Roháče z Dubé, Prokopa Holého, Beneše Třebízského, Matěje z Janova, Jana Koziny a ulice Táboritů, která je v podstatě náves.

Nenáročná okružní trasa, jejíž hlavní část vede kolem řeky Bystřičky (ačkoli se jí tak běžně říká v Olomouci, oficiální název je Bystřice). Trasa sleduje řeku na jejím téměř posledním úseku, a to od obce Bystrovany po městskou část Bělidla. Bystřička se zakrátko poté v centru města vlévá do řeky Moravy. Cesta podél vody je pro zajímavost naplánována tak, aby v určitém úseku vedla vždy po jiném břehu řeky, podle toho, jak to okolnosti dovolují. V závěru okruhu se naše trasa odkloní od řeky a zavede nás do centra Bělidel, kde si prohlédneme řadu místních pamětihodností.

Trasa je dlouhá 8,5 km, vyžaduje asi 2,5 hod. chůze + čas na zastaveních.

HISTORIE BĚLIDEL A BYSTROVAN

POPIS TRASY


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Informace o trase

Podél Bystřičky za město a jinudy zpět

Městská část Bělidla, obec Bystrovany

Začátek trasy Na zastávce MHD Bělidla (tram),

Konec trasy Tamtéž, nebo v polovině cesty na zastávce MHD Bystrovany, U Bystřičky.

Charakter podloží

Cesta podél Bystřičky až po křížení s Libušinou ulicí u mostu je udusaná hlína zpevněná kamínky, další úseky jsou již asfaltové.

Je trasa bez bariér?

Trasa je bez bariér. Jsou na ní úseky, které slouží jako rušná cyklostezka, je nutno dbát osobní bezpečnosti.

Vybavení na trase

Trasa je v různých místech vybavena lavičkami (dětská hřiště, pomník padlých letců, parčík u MHD apod.), dá se také při dobrém počasí posedět u splavů. Po cestě je dostatek možností občerstvení s otevírací dobou obvykle od 10 hodin, u některých je provoz omezen pouze na letní období.

Vhodná roční období

Trasa je schůdná za každého počasí a celoročně (ne však po vydatných deštích).

Poslední aktualizace: 15. 6. 2020

Autoři a zdroje

Zpracovala: Ivanka Dvořáková

Fotografie: © Tereza Hrubá /1 - 4/, CC Jan Kameníček /5/, Hynek Pečinka /6/

Zdroje: 

  • Lit.[a,b,c]  Pavla Toušková: Bělidla – Historie předměstí kde žiji, Závěrečná práce U3V, 2016.
  • [Dějiny Olomouce 2009, 1. svazek, str. 606-607]. (Bělidla)
  • (Tichák, 2000)
  • [Almanach Sokola Bělidla, 2009]

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

Novinky

  • Zapomenuté stavby: Unikátní vila v Olomouci dnes slouží městské knihovně

    13.1.2022

    Foto: Olomoucký report Součástí naší trasy městskou částí Nová Ulice - "Za historií mezi paneláky" - je i zastavení u vily Františky Lipčíkové, která je jedním z mála příkladů kubistické architektury na Moravě. Právě osudům této unikátní stavby se věnuje článek na webu Olomoucký report.

    Dnešní stavba ze seriálu Zapomenuté stavby vznikala ve stejných letech jako prvorepublikové Československo. Vila, kde dnes sídlí pobočka olomoucké městské knihovny, dříve patřila Františce Lipčíkové a může se chlubit zajímavou architekturou. Celý článek...

  • Na Novou Ulici se vrátila restaurovaná socha

    29.11.2021

    101-socha Lokalitu před domy v Brněnské ulici opět zdobí socha Panny Marie Immaculaty. Kulturní památka se zajímavou historií prošla náročným odborným zásahem a je zpět na svém místě. Pod rukama restaurátora v atelieru se postupně proměňovala od letošního dubna.

    Socha Panny Marie Immaculaty už nebyla v dobrém stavu. „Kvůli její záchraně jsme ji proto na jaře nechali převézt k restaurátorovi, aby ji v atelieru odborně vyčistil a kompletně opravil. Po několika měsících, kdy se někteří lidé dokonce obávali o její osud, je zpět v plné kráse na svém místě. Je to příklad další velmi podařené renovace jedné z památek, která patří do veřejného prostoru.,“ popsal restaurátorské práce primátor Mirek Žbánek. Více...

Starší »

Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky práci dobrovolníků - členů a příznivců olomouckých Přátel přírody - a za finanční a věcné podpory statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s. Revize a aktualizace tras proběhla v roce 2019.

Mapové podklady byly použity z www.openstreetmap.org.