Popis trasy Za hvězdným a zlatým prachem

1. zastavení: Pomník obětem 1. a 2. světové války

Lošov se rozkládá v údolí Lošovského potoka mezi posledními výběžky Nízkého Jeseníku, asi 9 km severovýchodně od centra města. Součástí Olomouce se Lošov stal jako poslední připojená obec v roce 1980. Dnes patří Lošov mezi oblíbené výletní cíle Olomoučanů. Najdeme zde chatové osady, několik možností občerstvení a menší vodní nádrž, v níž je povoleno koupání. V roce 1957 byla na holém návrší nad vsí vybudována malá amatérská hvězdárna.

Vystoupíme na zastávce Lošov a od ní vyrazíme vpravo prudce do kopce Kovářskou ulicí. Na křižovatce s hlavní Svolinského ulicí spatříme pod stromy pomník padlým v 1. světové válce, který byl odhalen roku 1928. Dnes je věnován obětem obou světových válek. Pokud bychom pokračovali nahoru ulicí Zlaté doly, došli bychom ke hřištím SK Lošov. My však odbočíme doleva na ulici Svolinského a pokračujeme do prudké levotočivé zatáčky, v níž odbočíme vpravo a z kopce dojdeme k přehradní nádrži.

2. zastavení: Přehradní nádrž Lošov

Přehradní nádrž se rozprostírá v údolí Lošovského potoka směrem k Radíkovu. Je obklopena chatovou oblastí a pokud jste na cestu vyrazili v parném létě, můžete si zde zaplavat.

3. zastavení: Hvězdárna Josefa Sienela

Od přehrady se vrátíme zpět do kopce, před asfaltovou silnici se ale vydáme odbočkou doleva po nezpevněné silnici. Ta nás přivede na ulici Lenhartovu, z níž vidíme hvězdárnu. Po chvíli dojdeme k odbočce na stoupající polní cestu, která nás k ní dovede. Při stoupání přes pole i od hvězdárny samotné se můžeme kochat výhledy do krajiny, mimo jiné na radíkovský vysílač a baziliku na Sv. Kopečku.

Hvězdárna byla zprovozněna v roce 1957 a při příležitosti 50. výročí založení byla pojmenována po svém zakladateli, řediteli místní školy a propagátorovi astronomie Josefu Sienelovi. Dnes je provozovatelem hvězdárny, která nabízí astronomická pozorování pro veřejnost, spolek Hvězdárna Olomouc.

4. zastavení: Vodní nádrž Zlatý důl

Od hvězdárny sejdeme zpátky z kopce a odbočíme vpravo na asfaltovou silnici, která přejde na nezpevněnou a později na lesní cestu. Na začátku lesa je rozcestí, na něm odbočíme vpravo a poté do mírného kopečka, přičemž stále zůstáváme na hlavní cestě. Po delším rovném úseku scházíme z mírného kopce a na rozcestí odbočíme vpravo na travnatou cestu, po níž sejdeme přímo k vodní nádrži Zlatý důl.

Při geologickém průzkumu v letech 1985 zde byly nalezeny zbytky technického těžebního vybavení. V lokalitě byla odkryta také štola v délce 260 metrů, vedoucí do hloubky 50 metrů. Je možné, že odtud pocházel drahý kov, z něhož razila na olomouckém hradě své mince knížata z rodu Přemyslovců.

5. zastavení: Mariánské Údolí

V cestě pokračujeme dále asi 2 km a držíme se stále na levém břehu potoka Zlatý důl. Těsně před hlavní silnicí do Mariánského údolí odbočíme vpravo a dále jdeme po modré turistické značce, která vede až na místní vlakové nádraží. Než k němu dojdeme (a ještě před vytouženým občerstvením v restauraci na dohled) odbočíme vpravo na cyklostezku, kde si po minutě chůze prohlédneme malou kapličku Panny Marie Bolestné z roku 1906. A po zaslouženém odpočinku po cestě v Restauraci V Údolí, která disponuje letní zahrádkou a dětským hřištěm, je odtud jenom kousek na autobus nebo na vlak.

Poznámky k trase

Příroda v okolí

Procházíme pěkným zachovalým lesem (lesní zvěř, lesní plody, houby, mraveniště), vodní nádrže.

Další významné památky a místa

Mezi další drobné památky Lošova patří kříž z roku 1865 na začátku obce při cestě ze Sv. Kopečka. Kousek dál v parčíku na návsi je to kaple se zvonicí zasvěcená sv. Floriánovi. Kaple s obrazem sv. Floriána, při níž je každoročně v květnu sloužena slavnostní mše k uctění památky tohoto patrona hasičů, byla postavena roku 1832.

Ve 2,5 km vzdálené samotě Zdiměř nalezneme dřevěný kříž s plechovým Kristem, vybudovaný z dřevěných trámů bývalé stodoly na památku rodiny revírníka Johna. Na rameni kříže je hranatý otvor po jiném, odstraněném trámku. Nedaleko kříže jsou dva jubilejní kameny z roku 1898, upomínající na zakoupení lesů Liechtensteiny.

U hájenky směrem k Posluchovu roste chráněný strom liliovník tulipánokvětý. Blíže ke Svatému Kopečku, těsně před křižovatkou, je pomník malíře Jindřicha Lenharta, který zde skonal v roce 1955.

V bývalém panském lese Zlatý důl na křižovatce lesních cest, asi 1 km jihovýchodně od Lošova, stojí kamenná mohyla s pamětní deskou z roku 1936, připomínající zakoupení zdejšího polesí městem Olomoucí.

Mnoho památek v Lošově nenávratně zmizelo při obdělávání pozemků a také při modernizaci a přestavbě obytných domů, na kterých byly různé svaté obrázky.

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

int(3)

Novinky

• Jarní počasí láká na vycházkové trasy, které vedou Do přírody ve městě

5.4.2023

Jakmile se jarní počasí trochu ustálí, můžete opět (nebo někteří poprvé) vyrazit na některou z vycházkových tras vedoucích z jednotlivých městských částí Olomouce do nejbližší přírody. Vydejte se třeba za olomouckým Golemem, za léčivou vodou, objevte tajemství Neředínského kopce nebo nebo ptačí ráj na severu našeho města.

Trasy "Do přírody ve městě" nabízejí krátké pohodové výlety pro rodiče s dětmi, pro seniory, ale i pro všechny ostatní, kteří nechtějí zrovna výkonnostní turistiku a zároveň se chtějí dozvědět něco víc o místech, kam se v Olomouci třeba ještě nepodívali a která přitom stojí za to. Pojďte s námi objevit naše město z trochu jiné stránky! Přehled našich tras najdete zde.

• Pozvánka: Sobota 17. 12. 2022 Zimní vycházka k Dubu Přátel přírody

28.11.2022

8.50 | ODJEZD z nástupiště E před hlavním nádražím - bus č. 364 směr Uničov

V květnu 2012 (!) jsme zasadili v háji u Hromova dubu mezi Černovírem a Chomoutovem svůj „Dub Přátel přírody“. Nyní se půjdeme podívat, jak se mu před Vánocemi daří.

Vydáme se netradičně z Březců, kam nás doveze linkový autobus. Společně půjdeme trasou podél Chomoutovského jezera a toku říčky Oskavy (s možnou zastávkou v Pivovaru Chomout) k Hromovu dubu, kde je i ten náš doubek. Dál budeme pokračovat směrem do Týnečka. Dostat se tam bude možno ve dvou variantách - buď přímo po silnici přes Hlušovice (trasa B1), nebo delší trasou B2 vedoucí přírodou. Variantou samozřejmě je se od dubu kousek vrátit do Chomoutova, odkud jede bus MHD do centra Olomouce.

Složte si svůj výlet! Společná trasa A: Březce – Chomoutovské jezero - dub – trať (mapa; 4,7 km; 1:15 hod.) a dále buď B1. kratší trasa trať – Hlušovice – Týneček (mapa; 3,8 km; 1 hod.), nebo delší trasa B2. trať – Trusovický potok – Černovírský les – parní vodárna - Týneček (mapa; 5,9 km; 1:30 hod.).

S sebou dobré obutí, svačinu, nějakou vánoční ozdobu, kterou náš dub zkrášlíme, a krmení pro vodní ptactvo, které neodlétlo. Akci vedou Hynek Pečinka a Vojta Zatloukal. Příspěvek na akci: členové Přátel přírody zdarma, hosté 30 Kč.

« Novější | Starší »

Banan-maly Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky práci dobrovolníků - členů a příznivců olomouckých Přátel přírody - a za finanční a věcné podpory statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s. Revize a aktualizace tras proběhla v roce 2019. Mapové podklady byly použity z www.openstreetmap.org. Webhosting BANAN.cz.

Věnováno památce Ing. Jiřího Hambálka.