Pavlovičky: Ven z města po louce a po poli

WpavlovickyPavlovičky jsou část Olomouce severovýchodně od středu města a vznikly v těchto místech po roce 1744 jako náhrada pro obyvatele osady Ostrovy, která stávala někde v místech dnešní Komenského ulice a musela být zbořena v souvislosti s budováním barokní pevnosti. Rozvoji obce pomohlo vybudování železnice po roce 1845, které do ní přivedlo průmysl. Vznikla drožďárna, lihovar, sladovna a parní pila, továrna na čokoládu a oplatky a na sodovou vodu.

Naše trasa prochází i částí Chválkovic. Tato městská část 3,5 km severovýchodně od centra Olomouce při silnici na Svatý Kopeček tu byla jako samostatná ves už v roce 1220. Tehdy patřila klášteru na Velehradě. Později byla zahrnuta do obranného systému města, a tak na katastru Chválkovic byly v polovině 19. století postaveny tři pevnůstky. Na území městské části se nacházejí hned dvě rarity - cihlová pevnůstka v Chválkovické ulici jako památka na olomouckou pevnost, ale také jediná dochovaná parní vodárna v Česku.

Naše trasa vás však zavede do přírody, kterou tu překvapivě najdeme. Jen se schovává za humny nedaleko rušné ulice.

Historie Pavloviček a Chválkovic

Popis trasy


Fotogalerie neobsahuje žádnou fotku.

Informace o trase

Název trasy

Ven z města po louce a poli

Městská část

Pavlovičky

Konečná stanice

MHD č. 4 (tramvaj), Pavlovičky

Charakteristika trasy

Trasa vede první dvě zastavení po asfaltovém povrchu, místy narušeném, pak po kamenité cestě a pak po luční a polní pěšině.

Nejdelší varianta této trasy měří cca 2 km, bez zastávek můžeme počítat 30 – 40 min.

Charakter podloží

Na prvním úseku po 2. zastavení je asfaltový povrch, dále kamenitá vozová cesta, úzká polní cesta po louce a mezi poli, v posledním úseku opět asfaltový povrch městské zástavby. V období dešťů mohou být polní cesty blátivé.

Je trasa bez bariér?

Trasa je bez bariér, místy se zužuje na pěšinu, v jednom místě je přepažena závorou, kterou lze obejít či podlézt (zvládne to turista na vozíku i dítě v kočárku).

Vybavení po cestě

Restaurace a pizzerie Na Pile, Pavlovická 30

TS Bohemia, Veteran Arena, Sladkovského 3

Dětské hřiště na rohu ul. Kubatovy a Šubovy.

Vhodná roční období

Trasa je schůdná za suchého počasí, po deště může být hodně blátivá.

Poslední aktualizace

25.2.2018

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

Novinky

  • Denik.cz: Olomouc chystá několik nových cyklostezek. Kudy povedou?

    11.4.2019

    Cyklostezka Nová cyklostezka spojí v letošním roce olomouckou městskou část Nedvězí s obcí Bystročice. Jedná se o jeden z posledních dvou úseků Jantarové stezky. Druhá chybějící část – severní větev, která vede z ulice U ambulatoria až k Bystrovanské ulici, se letos začne připravovat také. S dokončením se počítá v příštím roce. 

    Pro město Olomouc je v oblasti cyklodopravy prioritou dobudování Moravské stezky a Jantarové cyklostezky - páteřních nadregionálních tras, které přes město vedou. Letos se počítá s výstavbou trasy, která propojí olomouckou městskou část Nedvězí s obcí Bystročice. Celý článek...

  • Předjarní vycházka Do přírody ve městě: Z Bělidel do Bystrovan s průvodcem

    18.3.2019

    20190315_171100 První letošní komentovaná vycházka po trasách "Do přírody ve městě" nás v pátek 15. března 2019 v podvečer zavedla do čtvrti Bělidla, odkud jsme šli dále podél toku Bystřičky do obce Bystrovany hned za olomouckými humny. Průvodcem po trase, která zabrala kolem hodiny a půl chůze, byl Hynek Pečinka.

    Po seznámení s ideou projektu Do přírody ve městě, v rámci kterého náš spolek v roce 2014 vytyčil na předměstích Olomouce 17 vycházkových tras, jako byla ta dnešní, jsme vyrazili na cestu. Krátce jsme se zastavili v Libušině ulici u zvoničky a mariánského sloupu a připomněli si historii čtvrti Bělidla, kterou zakládali naši předci vlastně natřikrát. Původně překvapivě v dnešní Sokolské ulici v samém centru města. Ve svém současném katastru jsou Bělidla až od konce 18. století a součástí města Olomouce od roku 1919. Více...

« Novější | Starší »

Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky finanční a věcné podpoře statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s.