Řepčín: Kolem jezer do ptačího ráje

X__20190915_120503

Řepčín, který se do r. 1880 nazýval Hřebčín, je dřívější samostatná obec, nyní olomoucká městská část asi 4,5 km severozápadně od centra města. Nachází se na pravém břehu Mlýnského potoka, což je rameno řeky Moravy. Na území Řepčína se nacházejí Moravské železárny, vede tudy železnice do Kostelce na Hané, najdeme zde fortovou pevnůstku a také - a pro nás především - přírodní jezero Poděbrady. To vzniklo zatopením jámy po těžbě štěrkopísku prováděné plovoucími bagry ještě v 70. letech 20. století. Má rozlohu 16,5 ha a největší hloubku 6 metrů. Na Poděbrady bezprostředně navazuje Chráněná krajinná oblast Litovelské Pomoraví, táhnoucí se dále až k Mohelnici.

Trasa prochází čtvrtí Řepčín kolem místní významné památky, barokní kapličky sv. Isidora. Po opuštění čtvrti pokračuje přírodní rezervací Plané Loučky k populárnímu poděbradskému jezeru, které se již nachází v CHKO Litovelské Pomoraví. Od jezera dojdeme do městské části Chomoutov. Zde, v polovině trasy, doporučujeme návštěvu místního pivovaru. Druhá část trasy pokračuje přírodní rezervací Chomoutovské jezero, jíž se právem přezdívá ptačí ráj. Přes ornotologickou pozorovatelnu se trasa stáčí kolem jezera zpět do Chomoutova, kde končí.

Trasa je dlouhá 12 km, vyžaduje asi 4 hod. chůze + čas na zastaveních.

HISTORIE ŘEPČÍNA A CHOMOUTOVA

POPIS TRASY


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Informace o trase

Kolem jezer do ptačího ráje

Městská část Řepčín, Chomoutov

Začátek trasy Na zastávce MHD Řepčín, Svatoplukova (bus)

Konec trasy Na zastávce MHD Chomoutov, škola (bus)

Charakter podloží 

V Řepčíně i Chomoutově asfalt, mezi městskými částmi (většina trasy) polní cesty nebo pěšiny.

Je trasa bez bariér?

Vzhledem k hlinitému podloží může být trasa velmi blátivá. Trasa pro kočárky či vozíčkáře sjízdná s obtížemi, některé části trasy kolem chomoutovského jezera nesjízdné.

Vybavení na trase

  • Možnost koupání na přírodním koupališti Poděbrady
  • Tři dětská hřiště (Řepčín, Poděbrady, Chomoutov)
  • Občerstvení: Cukrárna U Pepíka, hostinec T3 u kapličky (Řepčín), občerstvení Terasa (Poděbrady), hospoda U Pačesa, pivovar Chomout (Chomoutov)

Vhodná roční období

Trasa je schůdná nebo sjízdná na kole za každého počasí a celoročně, ovšem na jaře nebo po dešti bývá velmi bahnitá

Poslední aktualizace: 15. 6. 2020

Autoři a zdroje

Zpracovala: Marta P. Perůtková

Zdroje:

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

int(3)

Novinky

  • OlomouckyRej.cz: Společenský pramen z 19. století pomáhal také lidem z paneláků, když netekla voda

    5.6.2022

    Společenský pramen. Foto: Vilém Švec Návrat k pramenům. O obnovu významného vodního prvku se teď zasloužil vytrvalým úsilím patriot a badatel Vilém Švec a svou vstřícnou pomocí i vedení Fakultní nemocnice Olomouc a společnost Veolia. Společenský pramen na úpatí kopce, na němž je dnes areál fakultní nemocnice, připomíná časy, kdy olomoucká radnice v 19. století usilovně hledala zdroje pitné vody.

    Vedení olomoucké radnice si v druhé polovině předminulého století uvědomovalo, že pitná voda z Křížového pramene nad městem nestačí svým množstvím všemu obyvatelstvu a proto neopomnělo žádnou příležitost ke hledání nových zdrojů pitné vody. V roce 1862 povolali radní tehdy proslulého nálezce vodních pramenů abbé Richarda, který hledal vodu pomocí proutku. Celý článek...

  • Zapomenuté stavby: Unikátní vila v Olomouci dnes slouží městské knihovně

    13.1.2022

    Foto: Olomoucký report Součástí naší trasy městskou částí Nová Ulice - "Za historií mezi paneláky" - je i zastavení u vily Františky Lipčíkové, která je jedním z mála příkladů kubistické architektury na Moravě. Právě osudům této unikátní stavby se věnuje článek na webu Olomoucký report.

    Dnešní stavba ze seriálu Zapomenuté stavby vznikala ve stejných letech jako prvorepublikové Československo. Vila, kde dnes sídlí pobočka olomoucké městské knihovny, dříve patřila Františce Lipčíkové a může se chlubit zajímavou architekturou. Celý článek...

« Novější | Starší »

Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky práci dobrovolníků - členů a příznivců olomouckých Přátel přírody - a za finanční a věcné podpory statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s. Revize a aktualizace tras proběhla v roce 2019.

Mapové podklady byly použity z www.openstreetmap.org.