Historie městské části Řepčín

Městská část Řepčín, v níž se pohybujeme, je městská čtvrť a katastrální území na severozápadě statutárního města Olomouce. Součástí Olomouce je od roku 1919. První zmínka o Řepčíně jako obci pochází již z roku 1275. Lidé zde ale žili odnepaměti. Archeologickým výzkumem i povrchovou prospekcí bylo na katastru Řepčína zjištěno germánské sídliště ze 3. - 4. století n.l.. Z rozsáhlé lokality známe nálezy germánských i římskoprovinciánílních spon, mincí a keramiky. Spona s cibulovitým knoflíkem patří k zajímavým nálezům, které mají původ v dílnách podunajských provincií a jsou datovány od 2. poloviny 4. do počátku 5. století. Jejich nositelé měli vztah k vojenským a mocenským strukturám římského státu. Z povrchových nálezů pochází kolekce bronzových a stříbrných mincí datovaných do 3. a 4. stol n.l.. Mezi nimi vyniká denár Julie Soaemias (220 n.l.) s portrétem císařovny a sedící Venuše 

Bývalé Moravské železárny, od nichž se vychází, byly založeny v roce 1907 a až do roku 1910 byl podnik v soukromém vlastnictví. Od svého počátku tvořily Moravské železárny tradiční, téměř komplexní metalurgickou základnu, jíž bylo využíváno jednak pro vlastní finální výrobky a dále v kooperaci pro zásobování ostatních strojírenských podniků. Od roku 1911 až do roku 1945 byly Moravské železárny akciovou společností vlastněnou Moravskou agrární a průmyslovou bankou. Od roku 1946 byla společnost prohlášena národním podnikem. 

Výroba se rozšiřovala a po druhé světové válce se stal podnik monopolním výrobcem fitinků v naší republice. Vybudováním nové slévárny kujné litiny v roce 1953 došlo prakticky k největšímu rozmachu při výrobě fitinků a v této době patřil tento provoz k nejmodernějším slévárnám s nejpokrokovější technologií. Tvárná litina se začala vyrábět v roce 1959, jako první v tehdejším Československu. Od roku 1994 se Moravské železárny, a. s. stávají obchodní společností. V roce 2002 se Moravské železárny rozdělují na několik samostatných podniků. Pod historickým názvem nyní zůstává výroba fitinků, malých odlitků z tvárné, šedé, temperované a bílé litiny a také zápustkové výkovky. V roce 2005 došlo k akvizici 100 % akcií společnosti Moravské železárny, a. s. společností ARCADA Capital, a. s. a firma je dnes součástí skupiny UNEX. Výrobky jsou dodávány jak na tuzemský, tak i zahraniční trh. Export tvoří až 80 %. (zdroj: olomouc.eu)

Fort XX  – jeden ze zachovaných článků fortového systému, budovaného kolem barokní olomoucké pevnosti v polovině 19. století byl postaven mezi Řepčínem a Křelovem roku 1850, do permanentní podoby byl následně   přestavěn v letech 1854 - 57. Armády různých států ho využívaly až do poloviny 90. let 20. století. Dnes je fort soukromým majetkem, známým jako tzv. motorkářský fort, konají se tu motorkářské srazy a podobné akce. I jeho interiér vhodně dotvářejí na stěnách namalované motorky ve stylu komiks - graffiti. Možnosti využití fortu se nadále rozšiřují.

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

Novinky

  • Nádhera v Bezručových sadech: Jihoslovanské mauzoleum se vrátilo do původní podoby

    15.8.2019

    Mauzoleum Kolaudací skončila minulý týden druhá etapa oprav Jihoslovanského mauzolea v Bezručových sadech. Třetí a závěrečná se bude týkat krypty a uložení pozůstatků vojáků z první světové války.

    Druhá etapa rekonstrukce byla rozfázována ještě na dvě podetapy. „Jsme na konci její druhé části, která začala na jaře a v níž byl opraven interiér kaple. Ta má nové omítky a byly zrestaurovány malby Vsevoloda Kolomackého,“ uvedl primátor Mirek Žbánek. Více...

  • Inspirující Olomouc: V čem je poslední etapa protipovodňových opatření prospěšná?

    8.8.2019

    Loyka Jedna z velkých investičních akcí posledních let, II. A etapa Protipovodňových opatření Olomouc, byla nominována do soutěže Adapterra Awards. Tato soutěž hledá co nejvíce inspirativní řešení různých staveb, které mohou pozitivně ovlivnit své okolí a reagují na klimatické změny. Budování protipovodňových opatření ve městě je nutností, navíc ale může plnit i právě takové funkce, které reagují na změny klimatu. O těchto přínosech hovoří Petr Loyka, vedoucí odboru životního prostředí olomouckého magistrátu.

    "Vytvořili jsme místo, kde stojí za to jít a dotknout se řeky," říká v rozhovoru.

Starší »

Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky finanční a věcné podpoře statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s.