Výlet po olomouckých fortech

X__img_7909

Po tzv. válkách o habsburské dědictví (1740-42) ztratila habsburská monarchie většinu Slezska a Olomouc se tak ocitla na severních hranicích říše. Skutečnost, že se město stalo hraniční pevností, si vyžádala zcela zásadní přestavbu a doplnění stávajícího zchátralého městského opevnění. Zásluhou císařovny Marie Terezie zde vznikla moderní bastionová pevnost, která se mohla počítat k jedné z největších a nejdokonalejších v rámci celé habsburské monarchie. O století později byl obranný systém města rozšířen o soustavu předsunutých pevnůstek (fortů), které zvětšily akční rádius pevnostní posádky a vzdálily hlavní obrannou linii dále do předpolí pevnosti. 

Tento fortový věnec v Olomouci byl unikátním projektem plukovníka Wurmba z roku 1850. Počítal s vybudováním 25 menších pevnůstek, které dohromady vytvářely uzavřený prstenec kolem vlastní pevnosti. Olomouckápevnost byla zrušena r. 1886, protože ohraničení města hradbami bránilo jeho dalšímu rozvoji. Většina fortů však zůstala dodnes.

Na naší trase uvidíme čtyři forty, z nichž každý je trochu jiný a společné mají to, že jsou propojeny stezkami příměstskou krajinou. Vyjdeme z městské části Černovír, projdeme přes přírodní památku Bázlerova pískovna loukami na přírodní koupaliště Poděbrady, odtud do Řepčína a přes pole dál do samostatné obce Křelov. Od zdejšího fortu nás polní cesta dovede k tomu neředínskému a pak k točně tramvají u ústředního hřbitova, kde trasa končí. 

Trasa je dlouhá 14 km, vyžaduje asi 4 hod. chůze + čas na zastaveních.

HISTORIE MĚSTSKÝCH ČÁSTÍ PO TRASE A OBCE KŘELOV

POPIS TRASY


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Informace o trase

Výlet po olomouckých fortech

Městská část Černovír, Řepčín, Neředín, obec Křelov

Začátek trasy Na zastávce MHD Frajtovo náměstí (bus)

Konec trasy Na zastávce MHD Neředín, krematorium (bus, tram)

Charakter podloží Trasa vede udržovanými zpevněnými cestami.

Je trasa bez bariér? Trasa je bez bariér.

Vybavení na trase

  • Možnost koupit si svačinu na cestu – smíšené zboží na Frajtově náměstí
  • Občerstvení cestou: Terasa na Poděbradech, restaurace Citadela na křelovském fortu, Restaurace Křelov na Lipovém náměstí, Hostinec U Vlčků tamtéž
  • Občerstvení v cíli: Restaurace Taverna Rigani, Neředín

Vhodná roční období

Trasa je schůdná za každého počasí a celoročně.

Poslední aktualizace: 15. 6. 2020

Autoři a zdroje

Zpracoval: Hynek Pečinka

Fotografie: © Hynek Pečinka /1 - 3, 6 - 11/, karasobecny.cz /4, 5/

Zdroje:

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

Novinky

  • Zapomenuté stavby: Unikátní vila v Olomouci dnes slouží městské knihovně

    13.1.2022

    Foto: Olomoucký report Součástí naší trasy městskou částí Nová Ulice - "Za historií mezi paneláky" - je i zastavení u vily Františky Lipčíkové, která je jedním z mála příkladů kubistické architektury na Moravě. Právě osudům této unikátní stavby se věnuje článek na webu Olomoucký report.

    Dnešní stavba ze seriálu Zapomenuté stavby vznikala ve stejných letech jako prvorepublikové Československo. Vila, kde dnes sídlí pobočka olomoucké městské knihovny, dříve patřila Františce Lipčíkové a může se chlubit zajímavou architekturou. Celý článek...

  • Na Novou Ulici se vrátila restaurovaná socha

    29.11.2021

    101-socha Lokalitu před domy v Brněnské ulici opět zdobí socha Panny Marie Immaculaty. Kulturní památka se zajímavou historií prošla náročným odborným zásahem a je zpět na svém místě. Pod rukama restaurátora v atelieru se postupně proměňovala od letošního dubna.

    Socha Panny Marie Immaculaty už nebyla v dobrém stavu. „Kvůli její záchraně jsme ji proto na jaře nechali převézt k restaurátorovi, aby ji v atelieru odborně vyčistil a kompletně opravil. Po několika měsících, kdy se někteří lidé dokonce obávali o její osud, je zpět v plné kráse na svém místě. Je to příklad další velmi podařené renovace jedné z památek, která patří do veřejného prostoru.,“ popsal restaurátorské práce primátor Mirek Žbánek. Více...

Starší »

Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky práci dobrovolníků - členů a příznivců olomouckých Přátel přírody - a za finanční a věcné podpory statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s. Revize a aktualizace tras proběhla v roce 2019.

Mapové podklady byly použity z www.openstreetmap.org.