Výlet po olomouckých fortech

X__img_7909

Po tzv. válkách o habsburské dědictví (1740-42) ztratila habsburská monarchie většinu Slezska a Olomouc se tak ocitla na severních hranicích říše. Skutečnost, že se město stalo hraniční pevností, si vyžádala zcela zásadní přestavbu a doplnění stávajícího zchátralého městského opevnění. Zásluhou císařovny Marie Terezie zde vznikla moderní bastionová pevnost, která se mohla počítat k jedné z největších a nejdokonalejších v rámci celé habsburské monarchie. O století později byl obranný systém města rozšířen o soustavu předsunutých pevnůstek (fortů), které zvětšily akční rádius pevnostní posádky a vzdálily hlavní obrannou linii dále do předpolí pevnosti. 

Tento fortový věnec v Olomouci byl unikátním projektem plukovníka Wurmba z roku 1850. Počítal s vybudováním 25 menších pevnůstek, které dohromady vytvářely uzavřený prstenec kolem vlastní pevnosti. Olomouckápevnost byla zrušena r. 1886, protože ohraničení města hradbami bránilo jeho dalšímu rozvoji. Většina fortů však zůstala dodnes.

Na naší trase uvidíme čtyři forty, z nichž každý je trochu jiný a společné mají to, že jsou propojeny stezkami příměstskou krajinou. Vyjdeme z městské části Černovír, projdeme přes přírodní památku Bázlerova pískovna loukami na přírodní koupaliště Poděbrady, odtud do Řepčína a přes pole dál do samostatné obce Křelov. Od zdejšího fortu nás polní cesta dovede k tomu neředínskému a pak k točně tramvají u ústředního hřbitova, kde trasa končí. 

Trasa je dlouhá 14 km, vyžaduje asi 4 hod. chůze + čas na zastaveních.

Historie městských částí po trase a obce Křelov

Popis trasy


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Informace o trase

Výlet po olomouckých fortech

Městská část Černovír, Řepčín, Neředín, obec Křelov

Začátek trasy Na zastávce MHD Frajtovo náměstí (bus)

Konec trasy Na zastávce MHD Neředín, krematorium (bus, tram)

Charakter podloží Trasa vede udržovanými zpevněnými cestami.

Je trasa bez bariér? Trasa je bez bariér.

Vybavení na trase

  • Možnost koupit si svačinu na cestu – smíšené zboží na Frajtově náměstí
  • Občerstvení cestou: Terasa na Poděbradech, restaurace Citadela na křelovském fortu, Restaurace Křelov na Lipovém náměstí, Hostinec U Vlčků tamtéž
  • Občerstvení v cíli: Restaurace Taverna Rigani, Neředín

Vhodná roční období

Trasa je schůdná za každého počasí a celoročně.

Poslední aktualizace: 11. 1. 2020

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

Novinky

  • Nádhera v Bezručových sadech: Jihoslovanské mauzoleum se vrátilo do původní podoby

    15.8.2019

    Mauzoleum Kolaudací skončila minulý týden druhá etapa oprav Jihoslovanského mauzolea v Bezručových sadech. Třetí a závěrečná se bude týkat krypty a uložení pozůstatků vojáků z první světové války.

    Druhá etapa rekonstrukce byla rozfázována ještě na dvě podetapy. „Jsme na konci její druhé části, která začala na jaře a v níž byl opraven interiér kaple. Ta má nové omítky a byly zrestaurovány malby Vsevoloda Kolomackého,“ uvedl primátor Mirek Žbánek. Více...

  • Inspirující Olomouc: V čem je poslední etapa protipovodňových opatření prospěšná?

    8.8.2019

    Loyka Jedna z velkých investičních akcí posledních let, II. A etapa Protipovodňových opatření Olomouc, byla nominována do soutěže Adapterra Awards. Tato soutěž hledá co nejvíce inspirativní řešení různých staveb, které mohou pozitivně ovlivnit své okolí a reagují na klimatické změny. Budování protipovodňových opatření ve městě je nutností, navíc ale může plnit i právě takové funkce, které reagují na změny klimatu. O těchto přínosech hovoří Petr Loyka, vedoucí odboru životního prostředí olomouckého magistrátu.

    "Vytvořili jsme místo, kde stojí za to jít a dotknout se řeky," říká v rozhovoru.

« Novější | Starší »

Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky práci dobrovolníků - členů a příznivců olomouckých Přátel přírody - a za finanční a věcné podpory statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s. Revize a aktualizace tras proběhla v roce 2019.

Mapové podklady byly použity z www.openstreetmap.org.