Výlet po olomouckých fortech

X__img_7909

Po tzv. válkách o habsburské dědictví (1740-42) ztratila habsburská monarchie většinu Slezska a Olomouc se tak ocitla na severních hranicích říše. Skutečnost, že se město stalo hraniční pevností, si vyžádala zcela zásadní přestavbu a doplnění stávajícího zchátralého městského opevnění. Zásluhou císařovny Marie Terezie zde vznikla moderní bastionová pevnost, která se mohla počítat k jedné z největších a nejdokonalejších v rámci celé habsburské monarchie. O století později byl obranný systém města rozšířen o soustavu předsunutých pevnůstek (fortů), které zvětšily akční rádius pevnostní posádky a vzdálily hlavní obrannou linii dále do předpolí pevnosti. 

Tento fortový věnec v Olomouci byl unikátním projektem plukovníka Wurmba z roku 1850. Počítal s vybudováním 25 menších pevnůstek, které dohromady vytvářely uzavřený prstenec kolem vlastní pevnosti. Olomouckápevnost byla zrušena r. 1886, protože ohraničení města hradbami bránilo jeho dalšímu rozvoji. Většina fortů však zůstala dodnes.

Na naší trase uvidíme čtyři forty, z nichž každý je trochu jiný a společné mají to, že jsou propojeny stezkami příměstskou krajinou. Vyjdeme z městské části Černovír, projdeme přes přírodní památku Bázlerova pískovna loukami na přírodní koupaliště Poděbrady, odtud do Řepčína a přes pole dál do samostatné obce Křelov. Od zdejšího fortu nás polní cesta dovede k tomu neředínskému a pak k točně tramvají u ústředního hřbitova, kde trasa končí. 

Trasa je dlouhá 14 km, vyžaduje asi 4 hod. chůze + čas na zastaveních.

HISTORIE MĚSTSKÝCH ČÁSTÍ PO TRASE A OBCE KŘELOV

POPIS TRASY


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Informace o trase

Výlet po olomouckých fortech

Městská část Černovír, Řepčín, Neředín, obec Křelov

Začátek trasy Na zastávce MHD Frajtovo náměstí (bus)

Konec trasy Na zastávce MHD Neředín, krematorium (bus, tram)

Charakter podloží Trasa vede udržovanými zpevněnými cestami.

Je trasa bez bariér? Trasa je bez bariér.

Vybavení na trase

  • Možnost koupit si svačinu na cestu – smíšené zboží na Frajtově náměstí
  • Občerstvení cestou: Terasa na Poděbradech, restaurace Citadela na křelovském fortu, Restaurace Křelov na Lipovém náměstí, Hostinec U Vlčků tamtéž
  • Občerstvení v cíli: Restaurace Taverna Rigani, Neředín

Vhodná roční období

Trasa je schůdná za každého počasí a celoročně.

Poslední aktualizace: 15. 6. 2020

Autoři a zdroje

Zpracoval: Hynek Pečinka

Fotografie: © Hynek Pečinka /1 - 3, 6 - 11/, karasobecny.cz /4, 5/

Zdroje:

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

---odkaz na všechny novinky---

Novinky

  • Pozvánka: Úterý 25. 5. 2021 Vycházka podél Hamerského náhonu

    18.5.2021
    178391603_10218243580991207_6536032538906994766_n Zveme vás na vycházku, kam musíme vyrazit, "než to zaroste". V úterý 25. května v podvečer půjdeme podél Hamerského náhonu z Bystrovan na Nové Sady. Budeme se cestou co nejvíce držet podél toku (ten je zde: https://mapy.cz/s/nehenonobu). Trasa má asi 7 km, jsou potřeba turistické boty, protože částečně půjdeme přes pole.
    Vyrazíme v 16:45 ze zastávky busu č. 15 Bystrovany, škola (jede z hlavního nádraží v 16:34). Z Nových Sadů vás odveze domů bus č. 14 nebo 16 anebo tramvaje č. 3, 5. Kdyby přes den silně pršelo, akce se nekoná.
    Akci vede Hynek Pečinka. Členové Přátel přírody zdarma, hosté 30 Kč.
    Co je Hamerský náhon a kde stával Hamerský mlýn neboli Měďárna?
    Hamerský náhon odvádí část vody z Bystřičky pod obcí Bystrovany a vrací ji do Moravy pod Novými Sady. Jde o umělý vodní tok, který se však postupem let zapojil do okolní krajiny a patří podle zákona mezi významné krajinné prvky vyžadující zvláštní ochranu. U dnešního kruhového objezdu u Bystrovan, u silnice směrem na Přáslavice, stála ještě na konci 90. let 20. stol. budova bývalého obilního mlýna, který stál na Hamerském náhonu, který teče podél dnešní cesty Hamerská. Od druhé poloviny 16. stol. zde máme doložený měděný hamr. V r. 1808 se vedle kovářské živnosti v mlýně začalo mlít také obilí, postupně byl přestavěn i na mletí borku (duběnky), později zde byl i lis na olej a pila. V r. 1949 byl mlýn znárodněn a ten rok se zde mlelo obilí naposledy. Dnes už není po objektu mlýna ani památky.
  • NEJKRÁSNĚJŠÍ ZIMNÍ TRASA DO PŘÍRODY VE MĚSTĚ VEDE Z BĚLIDEL DO BYSTROVAN

    16.4.2021

    Anketa Lidé, kteří se na webu projektu "Do přírody ve městě" zúčastnili ankety o nejkrásnější zimní trasu, zvolili vycházku "Podél Bystřičky za město a jinudy zpět". Ta vede z městské části Bělidla stezkou po břehu řeky Bystřice přírodním parkem do obce Bystrovany, odkud lze zpět do Olomouce přijet městským autobusem.

    Autorkou trasy je Iva Dvořáková, která kromě diplomu převezme tematické ocenění - štangli turistického salámu. Trasu si můžete prohlédnout zde a k jednotlivým zastavením se dostanete přes tento odkaz. Jak si v hodnocení veřejnosti stály ostatní trasy Do přírody ve městě, vidíte na našem grafu.

« Novější | Starší »

Banan-maly Trasy projektu "Do přírody ve městě" byly zpracovány a uvedeny v život v roce 2014 díky práci dobrovolníků - členů a příznivců olomouckých Přátel přírody - a za finanční a věcné podpory statutárního města Olomouce a Dopravního podniku města Olomouce, a. s. Revize a aktualizace tras proběhla v roce 2019. Mapové podklady byly použity z www.openstreetmap.org. Webhosting BANAN.cz.

Věnováno památce Ing. Jiřího Hambálka.